Uw horeca, veilig en schoon


Interview Inge Winkelman, Marketing Manager Diversey

Interview Inge Winkelman
Marketing Manager Diversey

Lees verder

COVID-19 heeft het belang van hygiëne en schoonmaak veranderd. We hebben behoefte aan gezelligheid én we willen ons veilig voelen. Inge Winkelman is Marketing Manager Hospitality, Foodservice and Retail bij Diversey en vertelt over de veranderende behoeften op het gebied van hygiëne in de horeca.

COVID-19 heeft de kijk op het belang van hygiëne veranderd. Diversey spreekt over ‘de perceptie van een veilige omgeving’ en ‘het nieuwe schoon’. Wat bedoelen jullie daarmee?

‘Als we voorheen – vóór COVID-19 – naar de horeca gingen, gingen we ervan uit dat een tafel voldoende schoon was. Als er een kring van een glas op zat, dan gingen er nog geen alarmbellen af. Inmiddels heeft schoon een andere waarde gekregen, de behoefte van gasten is veranderd. Het gaat nu echt om hygiënisch schoon. 

‘Achter de schermen, in de keuken, gelden de HACCP-normen. Wij willen de belangrijkheid van hygiëne front of house onder de aandacht brengen in de horeca.

Is jullie advies voor de dagelijkse schoonmaakpraktijk in de horeca dan ook veranderd?

‘Wij adviseren om handcontactpunten zoals deurkrukken, tafels, maar ook peper-en-zoutstellen, pinautomaten en tablets in bijvoorbeeld all-you-can-eat-restaurants, regelmatiger dan voorheen te reinigen. In ieder geval na gebruik. Goed reinigen is het allerbelangrijkst en is de basis. Als het kan, combineer het dan met desinfectie om virussen echt te doden. Vooral voor handcontactpunten die in de horeca de hele dag door verschillende mensen worden aangeraakt, is ons advies om voor de zekerheid toch te desinfecteren. Het liefst in één handeling gecombineerd met reinigen.’

Wat kenmerkt op dit moment de gastbeleving?

‘Mensen willen meer gerustgesteld worden. Dit bereik je door een schone en veilige omgeving te creëren. Ze willen zien dat de 1,5 meter afstand wordt gehandhaafd, dat er mondkapjes worden gedragen en dat er zichtbaar wordt schoongemaakt en gedesinfecteerd.

‘Het toilet is een goed voorbeeld. Nu we vaker onze handen wassen, bezoeken we vaker het toilet. Zorg daarom voor schone toiletten, voldoende zeep en papieren handdoekjes. Dat geeft een prettig gevoel. De hele journey in een horecalocatie draagt bij aan de beleving.’

Hoe ondersteunen jullie je klanten in hygiëne en in gastbeleving? 

‘Wij hebben een checklist en een stappenplan om ondernemers te ondersteunen bij het creëren van een veilige omgeving. Juist nu de situatie steeds verandert, houden wij in de gaten wat de overheidsrichtlijnen en de protocollen op het gebied van reiniging en desinfectie zijn. En ook: zijn je medewerkers getraind? Wat zijn goedgekeurde desinfectieproducten? Wat zijn goede handhygiëne-oplossingen? Gebruik ik het op de juiste manier en heb ik een controlesysteem? Met onze tafelkaarten en deurhangers kun je laten zien: wij hebben het goed geregeld, dit is een veilige plek. 

‘Maar het moet ook duurzaam; juist bij meer gebruik van reinigings- en desinfectieproducten. Onder andere onze hoog geconcentreerde producten en complete plantaardige Sure-lijn zorgen ervoor dat minder reinigings- en desinfectiemiddel nodig is met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en een optimaal resultaat.’


www.diversey.nl